koenenrianne.reismee.nl

Gevlucht uit Honduras

Ja, je leest het goed, we zaten in Honduras... Erg slechte timing! Maar daar komen we later op terug. We beginnen bij het begin: El Salvador!

Na wat wikken en wegen, verschillende verhalen over El Salvador, hadden we toch besloten om naar El Salvador te gaan. Met de chicken bus vanuit Lago de Atitlan in Guatemala hebben we een dag als kippen in de bus gezeten, wat natuurlijk een ervaring op zich is! De bussen in El Salvador doen er meestal erg lang over omdat er eerst een dertigtal mensen de bus in komen om bananen, snoepjes, gefrituurde kip of zelfs ´wonderpillen´ (waarschijnlijk gewoon een paracetemolletje) te verkopen. We hoeven in ieder geval geen honger te lijden onder het reizen! In El Salvador zijn we, met behulp van de bijzonder aardige mensen, meteen door gegaan naar de kust: El Tunco! Hier hebben we vier heerlijke dagen gezeten en zijn lekker bijgekomen van het reizen. Koen heeft zijn surftalenten weer naar boven proberen te halen en ik heb geluierd en gelezen: helemaal top! Het enige gevaar van surfen in el Salvador is dat er een hoop rotsen liggen en de golven nog een tikkeltje hoger waren dan koen gewend was. Vol goede moed 3 dagen in het water gelegen, resultaat: 9 golven gestart, 1 uitgereden, 8 x flink gespoeld, flink veel spierpijn en 3 x tussen de rotsen beland. Snel dus weer terug naar de Pacific coast voor een herkansing! Algemene indruk van El Salvador: Super! De meest aardige, behulpzame en eerlijke mensen en een relaxed sfeertje.

Na El Salvador besloten we naar Honduras te gaan. Aangekomen bij een lelijk plaatsje om de volgende bus naar Copán te nemen bleek deze niet meer te gaan. Een man wist ons te vertellen dat er die ochtend een staatsgreep had plaatsgevonden en de president was afgezet en naar Costa Rica gevlogen. Lekkere timing dus!! Volgende dag gelukkig een bus kunnen pakken naar Copán. Hier bleek de impact van de staatsgreep. De hele wereld bemoeide zich met de situatie (inclusief Chavez met militaire dreigementen..) en de bevolking was juist blij dat de de president weg was. Om ongeregeldheden te voorkomen was er voor het hele land een avondklok ingesteld dus Rianne en Koentje moesten braaf om 21.00 uur binnen zijn. Ons gelukkig goed vermaakt maar wel erg apart om zo vast te zitten. Bussen bleken ook niet meer naar het noorden en oosten te gaan. Om niet vast te zitten terwijl de hel uitbreekt hebben we uiteindelijk besloten om (voor de 3e keer...) Guatemala in te gaan. Vanuit daar zijn we meteen door gereisd naar El Salvador (waren we gelukkkig ook nog niet geweest..). Daar kwamen we een hele aardige man tegen die ons hielp een slaapadresje te vinden in het plaatsje waar we gestrand waren. Uiteindelijk zat ons gewenste hostel vol en besloten we het andere adres uit de bijbel (lonley planet) te proberen. Hotel Livingston... dit bleek meer een soort bordeel te zijn. Op de muren hingen posters met wat seksuele voorlichting en de kamer naast ons was na een uurtje druk bezet te zijn opeens weer leeg.... hebben wij weer.. Na een heerlijke maaltijd bij Pollo Campero (denk aan mac Donalds) hebben we het ons gezellig gemaakt op de parkeerplaats voor onze kamer. De mensen van het hostel kwamen ons te hulp met stoelen en een tafeltje zodat we echt ons eigen terrasje hadden op de parkeerplaats voor het 'bordeel'. Erg gelachen en ons spaans geoefend met de baas van het hotel!

Na nog 1,5 dag in (erg veel) chicken bussen te hebben gezeten kwamen we EINDELIJK aan bij de grens van Nicaragua. Daar probeerde het motje van de fietstaxi ons nog op te lichten. Na een aantal van dat soort situaties was de frustratie bij mij zo groot dat ik goed ben uitgevallen tegen de jongen die meer geld van ons wou en toen ik zei dat ik nu echt boos ging worden was ie snel weg: joehoe, gerechtvaardigheid! Goed, opgelucht en wel zijn we aangekomen in León in Nicaragua. Een heel leuk stadje! Daar kwamen we toevallig weer allemaal mensen tegen die we in andere landen hadden ontmoet. Met een stel Nederlandse meiden en een aantal locals hebben we de bloemetjes weer eens flink buiten gezet en zijn we flink op stap geweest. Helemaal leuk hier! De dag erna hebben we een vulkaan beklommen en er vervolgens van af gesleed! Geweldig! Stel je een gigantisch zwarte berg (oftewel een vulkaan) voor waar je op een stuk hout in een oranje pak vanaf sjeest. Koen kwam naar beneden met een snelheid van 47 km per uur en ik met een (ook goede) 27 km p/u.

Na een paar heerlijke dagen in Leon zijn we nu in Granada aangekomen. Het is helemaal heerlijk hier en we genieten volop!

Besos y hasta pronto,

Los pequenos

PS. Dankjewel voor al jullie leuke reacties, erg leuk om te lezen!!!!!!!

M&M

Oh wat eng zeg.... nu weet je echt wat vluchten is Rian!!! Hoorde je ondertussen de geluiden van Majeck:-)))!!!

KUS Meik

Anne

Oh jee!
Wat een onaangename verrassingen in Honduras!!
Gelukkig zitten jullie nu weer veilig in Nicaragua!
Gouden tip van ons:
Voor het beste surfen in heeeel midden amerika:
Ga naar San Juan del Sur.. (en dan Playa Madeira)
Door het meer van Nicaragua is er constante offshore wind en zijn de golven echt perfect!!
Rian, ook het strand is heerlijk, net als de fruitshakes en de kokosnoten!!
Geniet er van liefie's, wij zijn jaloers... :)
Kus!

Barry

ach, wie van onze generatie kan er nou zeggen dat ze van dichtbij een staatsgreep hebben geproefd...

Ief

Lieverds,
Te cool verhaal en te leuke foto's!
Mis jullie..
Check your mail for an update!
dikke kus ief

kado

Ha die Rianne en Koen,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, krijg er meteen de reiskriebels van....
jullie maken echte gave dingen mee... Een echte staatsgreep.. Van een vulkaaan af sleeen en echte lava, tja dan is de Etna maar een slap aftreksel.
Gaaf om jullie verhalen te lezen, geniet er nog maar lekker van en blijf van die leuke verhalen en foto's sturen.

Groeten en een dikke kus

Karin, Ronald, Nick en Tessa