koenenrianne.reismee.nl

Bienvenidos en Guatemala!

We zijn in Guatemala! Al een tijdje eigenlijk dus hier een samenvatting van onze al dan niet spannende belevingen.

Guatemala is een relatief arm land waarin veel mayabevolking leeft. Er ligt hier (bijna) overal vuilnis langs de kant van de weg. De bevolking moet namelijk betalen om hun vuil op te laten halen, en aangezien ze hun geld beter kunnen besteden aan eten doen ze dit natuurlijk niet. Verder is het westerse idee dat kinderen naar school horen te gaan, lekker moeten spelen na schooltijd en vooral niet hoeven te werken hier niet echt aanwezig. Je ziet overal kleine kindjes lopen met grote stapels hout op hun rug of ze proberen je van alles en nog wat te verkopen. De mensen zijn hier wel bijzonder vriendelijk en helpen ons graag als we weer eens de weg kwijt zijn. Gelukkig spreken we na twee maanden al een redelijk woordje spaans dus snappen we nu de uitleg ook :)

Ff een stukje terug in de tijd...

Vanuit Mexico zijn we naar Flores en Tikal gegaan. Tikal is één van de grootste maya-vindplaatsen ter wereld en ligt midden in de Jungle. Wij zijn dan ook om 4.00 uur opgestaan om een 5 uur durende hike te gaan maken in de jungle. Gelukkig hadden we een geweldige gids die een perfecte imitatie van een brulaap kon maken waardoor de brulapen allemaal reageerden (en die maken echt een pokkeherrie!). Was een geweldige tocht en veel ruines, planten, vogels en andere beesten gezien.

Na Belize (we hebben zeekoeien, pijlstaartroggen, haaien, zeeschildpadden en nog veel meer gezien!!!!) zijn we weer terug gegaan naar Guatemala en zijn we beland in Livingston. Een erg leuke tijd gehad in een super hostel. Een jungle tocht gemaakt wat helemaal nergens op sloeg. Gelukkig hadden we een leuke groep Amerikanen en een Ier en hebben we erg gelachen (Koen heeft al zijn oude grappen uit de kast getrokken). We hebben wel van een waterval gesprongen! Applaus voor ons. Vanaf Livingston zijn we een dagje naar Rio Dulce gegaan. Een grote rivier waar je met een bootje naar toe gaat. Hier hebben we onze kano kwaliteiten getest. We blijken niet zo'n goed kano-duo...

Vanaf Rio Dulce hebben we de lokale bus gepakt naar Lanquin. Wat een spektakel... Koen en Rianne + twee belgen in een klein busje met nog zo'n 50 Quatemalteken... De bus stopte zo'n elke 5 minuten maar gelukkig hadden de lokale bevolking enig amusement: toeristen! We zijn dan ook lang aangegapen en één man vond het zelfs de moeite waard om filmopnames van ons te maken met zijn mobiele telefoontje. Maar we zijn heelhuids aangekomen in Lanquin en hebben daar een aantal lekkere dagen gehad. Het hostel lag aan een riviertje midden in de bergen. Dus elke dag wakker worden met een prachtig uitzicht en lekker in het ijskoude riviertje liggen! We zijn als een soort kippen vervoerd in de laadbak van een wagentje naar Semuc Champey waar we met een kaarsje door de grot hebben gezwommen! Helemaal gaaf en we hebben zelfs een sprong gemaakt in de grot. Koen heeft van een waterval en een brug van 10 meter hoog gesprongen en was weer zo blij als een kind (en rianne vond het niet nodig zichzelf te bewijzen).

We zitten nu in Antigua. Een leuk koloniaal stadje wat eigenlijk helemaal niet echt typisch Guatemala is. Vandaag zijn we om half 6 opgestaan om een actieve vulkaan te beklimmen. GAAAF!!! Het was een helse beklimming en vooral erg warm onder onze all-star'tjes. Maar we zijn vlakbij de lava geweest wat wel een beetje spannend is omdat het bloedheet is en de lava je van alle kanten om de oren vliegt. Toen onze voeten ook begonnen te gloeien zijn we snel naar beneden geklommen. Schade: twee gesmolten all stars, twee blaren (beide van Rianne) en een blije koentje en rianneke.

Morgen op naar Lago de Atitlan! En daarna gaan we (toch) naar El Salvador! We genieten!!!!

Hasta luego,

Koen y Rianne

yvette

Hey Koen & Riantje!
Wat een geweldige verhalen zeg... klinkt echt super al die hikes en die busjes waarbij je als kippen vervoerd wordt.
Ook super leuk dat het zo goed met je spaans gaat! Geniet nog lekker samen, dikke kus!

M&M

Hai,

Wat leuk de jungle verhalen... al die dieren zien lijkt mij echt te gek!Gelukkig heb je een stoere kerel bij je...die van een brug af springt!

xxx

Daan

Wat een leuke foto's , jullie hebben toch maar een mooi leven! Geniet ervan en van elkaar!
Kus Daan en de groeten van Frank Sara en Guus

Suuz

Haaaai Ri en Koen,
Wat een verhalen!! En ziet er allemaal heeel goed uit! Geniet ervan want voor je het weet zit je weer in het (nog steeds) koude en natte kikkerlandje!
Gelukkig vertrek ik over twee weken heerlijk naar het Camp! Lynn is al weg! Raar hoor dat jullie er niet zullen zijn.

KUS! en doe voorzichtig!

Che

opa appelmoes vond jullie Spaanse verjaardagsgroet heel leuk. Ze hebben jullie laatste verhaal nu ook zelf gelezen!!!!! Jammer van de all-stars maar een hele ervarig rijker.

kisses

rudi

hey billie! een apart verhaal daar in guatemala. wel gaaf dat jullie die actieve vulkaan hebben beklommen. maar die brulaapjes, kwamen die niet naar jou toe omdat jij er zo op lijkt??? haha. keep goin on! laterzzz

Iefke

Klinkt echt indrukwekkend hoor!! Koen wat ben je toch een waaghals hè! Rianneke je hoeft je voor mij niet te bewijzen hoor, ik weet toch wel dat je super stoer bent!:p
Geniet ervan en van elkaar!
liefs..

Anne en Bart

Schatties!
Wat vet! Dit klinkt allemaal zo herkenbaar!!
Guatemala is vet he?!
Heel veel plezier alvast in El Salvador!
(Gaan jullie daar ook surfen?!)
Dikke kus uit Saigon!
P.S.:Rian, ik vond het ook niet nodig om mezelf te bewijzen bij de brug haha! Bart vond het , net als koen, wel heel vet om te springen! :)

Fidel

Yo necesito un nuevo presidente en Honduras? Kiensas eso es algo para ustedes? Cún, usted tiene una buena tabla ya? Buen viaje...muchos besos!

Adiós y viva la revolution!

Fidel

Jeroen

zeker genieten!!! Jaloers!!

Jos je bent een held!!!

Rianneke, jij ook!!

Raúl

Cun y Rian,

Algo kiensas eso es algo para ustedes de nos egelantes.Hasta la Revolution va pas y hernandez toto?

Raúl

Mirjam (van duo Marlies en Mirjam)

Hey Koen en Rianne,

Ik word jaloers als ik jullie reisverhaal denk.... ik droomde er helemaal bij weg.... maar toen ik wakker werd, besefte ik dat ik al weer een 1.5 week terug ben in Nederland en vandaag aan het werk ben gegaan.
Geniet nog lekker van jullie reis, want voor je het weet zit je weer in Nederland achter je labtopje.

Adios,

Mirjam